מרן ראש הישיבה הגר"ש אוירבאך נגד חוק הגיוס המתוקן

דוד לזר 7 Comment on מרן ראש הישיבה הגר"ש אוירבאך נגד חוק הגיוס המתוקן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בעקבות חוק הגיוס החדש והמתוקן שהוסכם על ידי חברי הכנסת החרדים של 'יהדות התורה' – יוצא מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך- במכתב חריף נגד המתווה שהוסכם ונגד הנסיונות לקיים את גזירת גיוס בני הישיבות.

בדבריו הוא כותב כי "אין לתת שום גושפנקא ח"ו להדבר הנורא הזה לפגוע בבבת עינינו ח"ו, להצר ולהגביל קיום התורה ח"ו ע"י יעדים וכיו"ב".

עוד נכתב במכתבו של ראש הישיבה: "נעמוד על נפשנו נגד הגזירות הנוראות אשר פוגע בקיומה של תורה, ובעה"י זה ישפיע גם על האחים התועים שלא יכופו עלינו בשום דבר אשר מרופף קיומה של תורה, וכ"ש וכ"ש שלא ייצא איזה שום סיוע כל דהו מאחינו החרדים לדבר ד'".

"באשר רוצים לקיים את הגזירה הנוראה, להצר ולהגביל קיום התורה ח"ו ע"י יעדים וכיו"ב, ובפיתויים שונים לפתות את החרדים לדבר ד' ותורתו, אשר חלילה וחלילה להימשך אפילו בכל דהו אחרי הפיתויים האלה. ובוודאי שחוב קדוש ונורא על כל מי שיכול לעשות בזה, שלא לתת שום גושפנקא ח"ו להדבר הנורא הזה לפגוע בבבת עינינו ח"ו, ונעמוד על נפשנו נגד הגזירות הנוראות אשר פוגע בקיומה של תורה, ובעה"י זה ישפיע גם על האחים התועים שלא יכופו עלינו בשום דבר אשר מרופף קיומה של תורה, וכ"ש וכ"ש שלא ייצא איזה שום סיוע כל דהו מאחינו החרדים לדבר ד'", כותב מרן הגר"ש אוירבאך.

בקהילות 'בני תורה' אשר בעקבות דברי ראש הישיבה מתנגדים לחוק הגיוס המתוקן – אומרים כי "בשבוע שעבר גובש נוסח להצעת חוק ממשלתית האמורה לתקן, כביכול, את החוק לשיויון בנטל. התזכיר שהונח על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה כלל כמה שינויים בחוק שהתקבל ע"י הממשלה הקודמת".

לדבריהם, "בדיקת הצעת החוק החדשה העלתה כי מדובר בניסיון להמשיך ולקיים את החוק המחפיר שהתקבל בקדנציה הקודמת, תוך כדי שימור והנצחה של כל העקרונות ההרסניים הכלולים בחוק הגיוס המקורי. מלבד דחיית ביצוע סעיפים מסוימים ושינוי תאריכים ופרטים טכניים, מנציחה "החקיקה המתקנת" את ליבת החוק ואף מחמירה את התהליכים המסוכנים שנקבעו בו, כאשר השלטון מבקש לעשות זאת הפעם תוך מתן גושפנקא של פוליטיקאים חרדיים".

לדבריהם, משפטנים הסבירו, כי ההצעה החדשה המוגשת עתה להצבעה מנסה לבחון בשלב ראשון את השפעת האיום בסנקציות פליליות, בדרך חדשה. בעוד בחוק הקודם נקבע כי באם יהיה "כשל בעמידה ביעדים", תוטל חובת גיוס וסנקציות פליליות על כלל בני הישיבות, החוק החדש מגביל את סמכות שר הביטחון במתן פטור משירות של תלמידי ישיבות שמעל לגיל 21 והוא יוכל לעשות זאת רק ביחס לכמות שאינה כלולה ביעדי הגיוס. המשמעות המעשית: יעדי הגיוס הופכים להיות חובה המוטלת על הציבור החרדי וביחס לאותו מספר מוגדר הגדל והולך שנקבע ב"יעדים" תופקע סמכות השר לפטור את בני הישיבות משירות צבאי.

המשפטנים הסבירו, כי הדבר נובע מן ההערכה המקובלת, שבלתי אפשרי להטיל סנקציות פליליות על רבבות בני ישיבות. בשל כך יתמקדו הסנקציות הפליליות "רק" בכמה אלפים הכלולים ביעדים השנתיים.



7 תגובות

מיין תגובות
  1. 7

    כואב הלב לראות איך שבכמה שנים בודדות צנחנו כמה מעלות אחורנית, עד שאנחנו מסוגלים להשלים עם גזירות אנטיוכיוס שכאלה.

  2. 6

    אישור חוק הגיוס לא עובר בשקט – ביטאון הפלג הירושלמי, המפלגה שחרתה על דגלה את המאבק בכל חוק גיוס ומתנגדת בתקיפות לשום פשרה, מפרסם הבוקר (ב'), רגע לפני אישור החוק במליאה מכתב חריף בנידון מאת הגר"ש אויערבך.

    במכתבו מתייחס הגר"ש אויערבך אל החוק החדש, שהוא בעצם קיום החוק הקודם של יו"ר 'יש עתיד' חה"כ יאיר לפיד, ולא כאל חוק חדש-, מצביע על יעדי הגיוס כתורף הבעיה בחוק הגיוס וכותב כי החוק הוא פיתוי אל מחוץ להיכלי הישיבות. הגר"ש קורא שלא להעביר את החוק מהסיבות המפורטות.

    "באשר רוצים לקיים את הגזירה הנוראה, להצר ולהגביל קיום התורה ח"ו ע"י יעדים וכיו"ב, ובפיתויים שונים לפתות את החרדים לדבר ד' ותורתו, אשר חלילה וחלילה להימשך אפילו בכל דהו אחרי הפיתויים האלה. ובוודאי שחוב קדוש ונורא על כל מי שיכול לעשות בזה, שלא לתת שום גושפנקא ח"ו להדבר הנורא הזה לפגוע בבבת עינינו ח"ו, ונעמוד על נפשנו נגד הגזירות הנוראות אשר פוגע בקיומה של תורה, ובעה"י זה ישפיע גם על האחים התועים שלא יכופו עלינו בשום דבר אשר מרופף קיומה של תורה, וכ"ש וכ"ש שלא ייצא איזה שום סיוע כל דהו מאחינו החרדים לדבר ד'".

    את מכתבו מסיים הגר"ש אויערבך במשפט חריג שלא היה במכתביו הקודמים בעניין חוק הגיוס, וכתב 'זעירא 'ולא' מן חבריא' – כפי שכתב בשנת תשע"ב לאחר ביטול 'חוק טל' שפורסם ב'יתד נאמן', שם מסיים במשפט 'והנני בעניי מזעירא דחבריא'. מקורבי הגר"ש אומרים כי התייחסות ראשונה זו של הגר"ש יכולה לגלות טפח על מורת רוחו מההחלטה לוותר, ולא להיאבק על חוק גיוס מתוקן באמת.

    ב'פלג הירושלמי' אף מאשימים הבוקר את חה"כ משה גפני בכך שהמהומה שיזם סביב אמינות הבטחתם של ראשי הקואליציה להעביר את חוק הגיוס לקריאה שניה ושלישית בשבוע הבא, לא נועדה כפי שנראה למראית העין בכדי להועיל במשהו לטובת החוק, וכי מטרת חה"כ גפני להינצל מתסיסה פנים חרדית. וכפי שכבר ציינו מספר פרשנים אמש כי החוק אינו חדש ואינו מתוקן, וכי מלבד דחיית מועד תום תקופת ההסתגלות בשלוש שנים, אין חדש בחוק.

    "לסיכום", אומרים בפלג הירושלמי, כי "כשם שכל המהלכים האחרונים בענין חוק הגיוס היו קוסמטיים ולצרכי פנים, כך גם ההליך המזורז שדורש גפני, לסיים ולקבוע את החוק החדש כעובדה, נובעת מהצורך שלא להתמודד עם גל ביקורת נוקב נגדו ונגד חבריו שלא פעלו דבר לטובת חוק גיוס אמיתי ואמיץ שיסיר את הסיכון מעל ראשם של בחורי הישיבות מלהתגייס, אם בפיתויים או כחלק מיעד החוק".
    נ.ב. כואב הלב לראות איך שבכמה שנים בודדות צנחנו כמה מעלות אחורנית, עד שאנחנו מסוגלים להשלים עם גזירות אנטיוכיוס שכאלה.

    אנחנו מסוגלים להשלים עם גזירות אנטיוכיוס שכאלה?
  3. 5

    צפוי
    אף אחד לא ציפה מהם לסגור בסטא

  4. 3

    כואב לי הלב על "היעדים" שימולאו כמובן על ידי בני עדות המזרח.
    הספרדים לצערי נופלים כפרי בשל למסלולי השמד.

  5. 2

    תמהני על ה'פלס'טינים שבזמן הבחירות כשיכלו לתת כח לנציגות החרדית הם יצאו נגד ג' (ומי יודע אם הנציגות לא נחלשה בגללם). מה להם כי הם מלינים כיום על נציגינו שאינם עושים ע"פ רוח רבם. האם כל מחאתם כיום היא רק צידוק עצמי למחלוקת ולפרישתם מחכמי וצדיקי הדור?.

  6. 1

    עוד נציג בכנסת זה מה שהיה עוזר להם ?